De in Utrecht geboren rapper/producer met Surinaams-Hindustaanse roots Triwish Hanoeman begon rond 2003 als rapper “3wish” en heeft zich met de jaren weten te ontplooien tot ondernemer in de muziek- en  cultuursector. Zijn werkzaamheden binnen projecten variëren van podiumkunsten [optredens, workshops en talentontwikkeling] tot projectmanagement [organisatie, programmering en participatie]. 

Vanaf 2020 heeft 3wish als missie het empoweren van (lokale) artiesten met initiatieven zoals de online radioshow 030netwerk. Ondanks de exponentiële groei van de nationale rapindustrie, is er feitelijk niet altijd plek voor diverse programmering. Cultuurplekken zijn gestrand in hun zoektocht naar diversiteit terwijl er in dezelfde stad een bruisende undergound scene is. In de projecten die 3WISH ontwikkelt, ligt de focus op het ondersteunen van artiesten die concrete stappen willen maken in de industrie.  

De Nederlandse Hip Hop scene is al jaren in ontwikkeling. Hip Hop is ontstaan door oppressie en de behoefte om een stem te laten horen. Er zijn er vele die dit al hebben geprobeerd, er zijn er vele die dit nog zullen doen. Door verschillende generaties in denken, ervaring en specialismen onder de juiste omstandigheden met elkaar te laten samenwerken en probleemstukken op te lossen. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat de nieuwe generaties voorbereid zijn voor wát er ook gaat komen. 

Tegenwoordig zit de uitdaging hem vooral in het ontwikkelen van de (lokale) Utrechtse rapscène. De nationale rapindustrie is explosief gegroeid en de middelen om zelf doelgroepen te bereiken zijn voor iedereen toegankelijk. Maar toch lijkt er niet altijd plek te zijn voor diverse programmering of zijn cultuurplekken juist gestrand in hun zoektocht naar diversiteit. De focus ligt daarom op het ondersteunen van (lokale) artiesten die stappen willen maken in de industrie. 3wish gaat in 2020 zelf ook weer muziek in eigen beheer uitbrengen en spiegelt zijn ervaringen graag met peers en anderen uit het werkveld om het ontwikkelingsproces te bevorderen. 

Rapper en activist Triwish Hanoeman wordt in 1986 geboren en getogen in Utrecht. Zijn liefde voor muziek lokt hem continu naar de binnenstad en daar begint dan ook zijn link met de Utrechtse culturele sector. 

In zijn muziek beschrijft en bespreekt hij het leven van een jongeman met een Hindustaanse achtergond geboren in het Westen. De mooie én de minder mooie dingen, het gevecht van vooruitgang en de kick-ass party’s. 

 

ARTIEST                                                                                                    

Van jongs af aan speelt muziek een grote rol in het leven van deze Hindoestaanse-Surinaamse levensgenieter. Hij schrijft op jonge leeftijd al lovesongs en rapteksten in het engels en begint vanaf de middelbare school steeds meer in het Nederlands te rappen en schrijven.

Het is op straat waar hij in contact komt met andere creatievelingen en een nieuwe wereld vol verschillende kunstdisciplines. De ontwikkelingen van zijn rapskills vindt dan ook vooral plaats tijdens events en op hangplekken in stad en land.

 In 2009 wordt Triwish aangenomen op de Nederlandse Pop Academie in Utrecht met als hoofdvak ‘rap’. Tijdens deze opleiding ontwikkelt alles zich voornamelijk uit tot: muziek maken, optreden en (rap-)workshops geven aan scholen, bedrijven, buurt- en cultuurhuizen en bij penitiaire inrichtingen. 

 

Op muziek gebied

 

Het zal misschien altijd wel een raadsel blijven waarom Triwish zo weinig muziek heeft uitgebracht. Bekend is dat hij veel schreef, maar waarom is er zo weinig opgenomen. En dat terwijl alle mogelijkheden er waren?

De waarheid onthuld dat er ontzettend veel redenen te noemen zijn, waarom dingen wel of niet zijn gelukt. Met de jaren heeft 3wish zijn ogen open gehouden en is zich op de achtergrond blijven verdiepen in het ondernemerschap en hield ondertussen de explosieve groei van de (online) muziekindustrie ook scherp in het vizier. Sinds 2018 is de drang om weer muziek te maken weer duidelijk zichtbaar. “Ik had verwacht dat ik 1,2,3 weer tracks zou maken, dat viel vies tegen. Het was moeilijk om geld te verdienen zonder mainstream sound was en ik als persoon ben ook veranderd.” De opleiding audiotechnicus Sound Education Nederland zet hem weer op het juiste spoor. Momenteel zoek ik naar de vibe die past bij de persoon die ik nu ben. Zodra ik mijn eerste tracks afheb, wil ik weer gaan spelen. En dit keer ga ik het hele land door.

In juli 2020 staan er officieel 2 tracks online: Eigen Wet [2012] en Tetary [2014]

 

In 2012 werd de EP ‘Stille Waters Diepe Gronden’ nog kleinschalig en fysiek gereleased in een oplage van 500 stuks. De wereld is sindsdien veranderd en de muziekindustrie ook, in 2020 zijn er statistieken die gaan over duizenden al dan niet miljoenen streams en views.. Ja, er wordt goed geld verdiend met rap en het maken van beats. Er kwam een moment dat het weer interessant werd om serieus na te denken over nieuwe plannen. Hoe kunnen artiesten en makers hun werk zo inrichten dat ze hun visie kunnen vervullen en het financieel en zakelijk ook allemaal correct is geregeld. Zonder wurgcontracten en met het zicht op ownen van je eigen werk? Uit eigen ervaring weet ik dat artiesten hun zaakjes niet altijd op orden hebben, en vaak is een beetje ondersteuning en  voor het belang van de ontwikkeling van onze (lokale) rapscene is het belangrijke dat artiesten ook daadwerkelijk plekken hebben waar ze in gunstige omstandigheden kunnen werken aan hun skills.



  


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Instagram
LinkedIn